خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

گروه بررسی چالش های پیش روی سالمندی در گفتگو با مدیر عامل مرکز نگهداری سالمندان امام جواد (ع)

سالمندی پایان زندگی نیست /

سالمندی دورانی است که همه ما ناگزیر آن را تجربه خواهیم کرد، دورانی که با ترس از فکر کردن به آن همیشه طفره می رویم؛ اما زمان برای هیچ کس نمی ایستد و جوهر شناسنامه ها کمرنگ خواهد شد و کم کم دوران سالمندی آغاز می شود؛ ولی دغدغه اصلی همیشه این بوده که یک سالمندی خوب را چطور می شود گذراند؟ آیا برای سالمندی نیز باید مهارت های اجتماعی آموخت؟ با بحران های روحی و تغییرات جسمی این دوران باید چگونه روبه رو شد؟ آیا مسئله ای بنام زندگی در خانه سالمندان می تواند برای سالمند آخر خط باشد یا نه شروعی دوباره است؟

  

این ها بخشی از سوال هایی است که در مورد مسئله سالمندی مطرح است، از آنجاییکه مسئله سالمندی از اهمیت بالایی برخوردار است، نهم مرداد روز جهانی حمایت از سالمندان نامیده شده تا فرصتی باشد که کمی هم به این مرحله از زندگی و نیازهایش توجه کرد. مسئله قابل توجه این است که سالمندی، مصیبتی جانکاه نیست که به آن با دیدی منفی بنگریم و برایش متأسف باشیم. این دیدگاه که آدمی، پیری و سالمندی را تنها از دید ضعف قوا و انحطاط بدن یا ضعف دید و گوش و دیگر حواس مورد توجه قرار دهد، اشتباهی بزرگ است، بلکه سالمندی اگر درست مدیریت شود می تواند روزهای خوبی را رقم بزند.

در این خصوص پای صحبت مردی نشسته ایم که بیش از ده سال از زندگی اش را در دنیای سالمندان گذرانده است، محمود زارعی مدیرعامل مرکز نگهداری سالمندان آلزایمری امام جواد (ع) از تجربه سال ها کار رد کنار سالمندان می گوید.

وی گفت: هم اکنون مسئله سالمندان در جوامع سنتی و متجدد بعنوان یکی از چالش های بهداشت روانی مطرح است و مطالعات و راه حل هایی برای روبه رو شدن با چالش های این دوران بسیار مورد اهمیت است تا سالمندان بتوانند از این مقطع سنی شان بهره کامل را ببرند.

زارعی افزود: سالمندی سرنوشتی است که تمام افراد بشر از هر جنس، نژاد و فرهنگی به آن گرفتار می شوند، دورانی که اگر از کیفیت مناسب برخوردار باشد بسیارمطلوب و لذت بخش خواهد شد.

وی ادامه داد: مهارت تطبیق سالمندی با توانایی شخصی برای ادامه و استمرار روش های مناسب زندگی و پیدا کردن جاشین های مناسب برای فعالیت های دوران میان سالی از جمله ابزار موفقیت در این دوران است.

مدیرعامل مرکز نگهداری سالمندان امام جواد (ع) تصریح کرد: سالمندان باید مهارت های اجتماعی را برای مواجهه با این مقطع سنی بیاموزند و همچنین جامعه نیز باید حمایت خود را از این قشر غافل نکند و در قالب خدمات مختلف این حمایت اجتماعی را از آن ها داشته باشد.

زارعی ادامه داد: فراهم کردن خدمات به سالمندان در مورد تمامی نیازهای آنان باید مورد اهمیت باشد، سالمند نیاز به خدمات دارد؛ ناتوانی در انجام برخی امور، ابتلا به بیماری های مزمن خصوصا آلزایمر همه این ها مسئله هایی است که ارتباط سالمند و خانواده را دچار چالش می کند.

وی با بیان اینکه در این دوران خود سالمند نیز باید به بهبود وضعیت زندگی خود کمک کند، اضافه کرد: انجام برنامه های ورزشی منظم و مستمر در تمرکزحافظه، عملکردهای شناختی ، توانایی حل مسئله و تصمیم گیری های سالمندان موثر است، بنابراین به خانواده های دارای سالمند توصیه می شود که آن ها را به انجام فعالیت های ورزشی تشویق کنند.

زارعی توضیح داد: سالمندان ممکن است در این دوران با تنش های متفاوتی چون مرگ همسر، عزیزان و دوستان روبرو شوند که باید توانایی آن ها را در برخورد با آن بالا برد.

وی گفت: شرکت در مراسم مذهبی، کاردرمانی در زمینه کاهش فشارهای روحی بر سالمندان موثر است جایگزین کردن فعالیت های جدید به جای فعالیت های قبلی چون کشاورزی در باغ و باغچه، نویسندگی پرداختن به صنایع دستی در این دوران بسیار مفید است.

زارعی افزود: تغذیه مناسب در سالمندی در کاهش بیماری های مزمنی چون فشار خون موثر و تاثیر مثبت در وضعیت روحی و روانی دارد، رد واقع همین آگاهی های به ظاهر کم اهمیت می تواند بسیاری از مشکلات این دوران را کم کند.

وی گفت: در فرهنگ ما سالمندان مایه برکت جامعه هستند و تکریم آن ها یک وظیفه تلقی می شود ولی از آنجاییکه نه سالمند و نه خانواده ها مهارت برخورد با این مسئله را ندارند گاه این وظیفه با خلل روبه رو می شود.

زارعی توضیح داد: به دلیل تغییر نوع زندگی معمولا ارائه خدمات از سوی خانواده همیشه نمی تواند مطلوب باشد، بنابراین این فرصت کمتر برای سالمند برابر است با افزایش بی توجهی به سالمند و در نهایت خانه سالمندان راه حلی می شود که خانواده های دچار بحران به آن می اندیشند.

زارعی با بیان اینکه خانه سالمندان همیشه ایستگاه آخر نیست اضافه کرد: خانه سالمندان هم می تواند برای برخی یک نقطه شروع باشد و برای برخی پایان دوران سرزندگی است.

وی گفت: متاسفانه این ذهنیت در میان جامعه و مردم جا افتاده است که خانه سالمندان مکان مناسبی نیست و هیچ نتیجه ای جز افسردگی و انزوای سالمند بهمراه ندارد، البته از برخی جهات این حرف درست است ولی قطعا این خانه ها شاخصه های مثبت و مفیدی نیز دارند.

مسئول انجمن خیریه آلزایمر امام جواد (ع) استان مرکزی توضیح داد: از آنجاییکه خانواده در فرهنگ ایرانی و اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است و سبک زندگی ایرانی بر صله رحم و توجه استوار است قطعا دوری از خانواده و حضور در خانه سالمندان به دلیل جدا شدن ازاین فضا برای سالمند بسیار سخت است.

زارعی بیان کرد: ولی از آن جهت که در مراکز نگهداری خدمات مختلفی از بابت بهداشت جسم و سلامت روان در اختیار سالمند است می تواند محیطی آرام و مثبت برای سالمندانی که مورد بی توجهی بودند، باشد، هرچند با زهم تاکید بر این است سالمند در کنار خانواده اش و حمایت عاطفی آن ها می تواند روزهای بهتری را سپری کند.

وی افزود: در موارد خاصی برای سالمندانی که تنها هستند، یا فرزندانشان توان مالی و جسمی مراقبت از آن ها را ندارند و یا نگهداری از سالمند موجب اختلاف در زندگی شان شده گزینه خانه سالمندان بسیار مناسب است.

زارعی گفت: در مراکز نگهداری سالمندان باید خدماتی چون فیزیوتراپی، گفتار درمانی، موسیقی در مانی ارائه شود و معمولا برگزاری جلسات خاطره گویی، کلاس های آموزشی، گردش های دسته جمعی و معاینه مستمر توسط پزشک باعث افزایش روحیه سالمند و مهارت آموزی او می شود.

وی با اشاره به اینکه مراکز نگهداری روزانه سالمند می تواند گزینه مناسب برای شرایط کنونی سالمندی باشد، افزود: مراکز روزانه سالمندان این مزیت را دارد که سالمند هم در کنار خانواده است و هم روزهای خود را در کنار سالمندان دیگر به انجام فعالیت می پردازد.

زارعی اضافه کرد: در این مراکز سالمند از صبح تا عصر کنار دوستان و همسالان خود در برنامه های پزشکی، گروهی و ورزشی حضور دارد و شب ها نیز در کنار خانواده است.

وی گفت: افزایش چنین مراکزی می تواند راه حل مناسبی باشد برای خانواده ها و فرزندانی که به دلیل دغدغه های شغلی و سبک زندگی امروز نگران نگهداری سالمندشان در ساعات روز هستند.

زارعی تاکید کرد: البته انتظار می رود دولت و مسئولین در حمایت مالی از مراکز نگهداری سالمندان در ارائه خدمات بهتر و بیشتر به این قشر با ارزش کمک رسان این مراکز باشند.

وی گفت: اگر سالمندان برای این دوران آماده شوند و مهارت زندگی در سالمندی را بیاموزند حتی اگر به خانه سالمندان هم بیایند روزهای خوبی خواهند داشت، هرچند که خانه سالمندان حتی با بهترین شرایط باز هم نمی تواند گرمای خانواده را جایگزین شود.

سالمندی روزگاریست که اگر فرصت دست بدهد همه ما آن را تجربه خواهیم کرد؛ ولی سپری کردن این روزگار به خوشی نیازمند اجرای طرح هایی در جهت آموزش برای سالمندی است، طرح هایی که شاید انجام آن هم اکنون بهتر از هزینه داشتن سالمندانی افسرده، بیمار و رنجور باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد