خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

فرماندار سمنان سمنان / بانک اطلاعاتی- تحلیلی سالمندان در سمنان تدوین می‌شود

سید عباس دانایی فرماندار سمنان ظهر امروز در جلسه شورای سامان‌دهی سالمندان گفت: بانک آمار اطلاعاتی تحلیلی سالمندان در سمنان تدوین می‌شود.

سید عباس دانایی ظهر امروز در جلسه شورای سامان‌دهی سالمندان اظهار داشت: جمعیت سالمندان در شهرستان سمنان چشمگیر است و باید نسبت به رفع مشکلات این قشر اقدامی اساسی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بالغ‌بر ۱۴ هزار سالمند در استان سمنان وجود دارد تصریح کرد: جمع‌آوری و تدوین بانک اطلاعاتی تحلیلی سالمندان در سمنان تدوین می‌شود.

فرماندار سمنان با اشاره به اینکه استان سمنان رتبه ۹ را در جمعیت سالمندان به خود اختصاص داده است تصریح کرد: ایجاد روحیه شادابی و نشاط بین افراد این قشر در دستور کار قرار دارد و باید نسبت به ایجاد مبلمان شهری برای سالمندان نیز اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی از فعالیت ۲۶ کانون بازنشستگی ویژه سالمندان خبر داد و گفت: گسترش مراکز نگهداری از سالمندان در اولویت بعدی دولت است.

دانایی با اشاره به اینکه طرح‌های توانمندسازی سالمندان برگزار می‌شود تصریح کرد: در آینده نزدیک اردوهای تفریحی و زیارتی برای سالمندان سمنانی برگزار می‌شود و این امر گامی مؤثر در راستای تکریم سالمندان و ایجاد روحیه شادابی و نشاط است.

وی ابراز داشت: رسانه‌های تصویری نقش ویژه‌ای در ایجاد فرهنگ تکریم سالمندان دارد و باید از این ظرفیت در سمنان بهره‌گیری شود.

منبع: خبرگزاری مهر

طبق نتایج یک مطالعه، باغبانی به حفظ سلامت سالمندان کمک می کند

طبق نتایج یک مطالعه، باغبانی در سنین بالا، نه تنها به حفظ تحرک و فعالیت سالمندان کمک می کند، بلکه سلامت روانی و جسمی شان را نیز تقویت می کنند.

معمولاً مشکلات مرتبط با افزایش سن، همزمان باهم در سنین بالاتر روی می دهد.

یافته ها نشان می دهد زنان مسنی که بیش از سه ساعت در روز به کارهای خانه می پردازند و کمتر یا بیشتر از هفت ساعت در شب می خوابند، کمتر در وضعیت سلامت خوبی قرار دارند.

با این حال، محققان دریافته اند که وضعیت مشابه هیچ تأثیری بر سلامت مردان ندارد.

به گفته محققان، معمولاً زنان مسن بیشتر وقت شان را صرف کارهای تکراری خانه داری نظیر تمیزکاری و پخت و پز می کنند، در حالی که مردان مسن وقتشان را صرف باغبانی و کارهای تعمیراتی می کنند که بسیار برای تحریک ذهن مؤثر است.

محققان در این باره می گویند: کارهای روزمره زنان نظیر تمیزکاری و پخت و پز دارای فواید محدودی هستند چراکه تحرک فیزیکی همراه با این کارها نیست، ورزش محسوب نمی شوند و محرکی برای ذهن هم نیستند، از این رو به حفظ سلامت کمک چندانی نمی کند.

آنها می افزایند: اما مردان در امور مربوط به خانه، به باغبانی و تعمیرات و نگهداری می پردازند که از لحاظ جسمی برای سلامت خوب است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مقدمه و بیان مسئله وضعیت سلامت و رفاه اجتماعی سالمندان ایرانی و الزامات سیاستی آن

برای اینکه بتوان با برنامه‌ریزی‌های اجتماعی دوران سالمندی خوبی را برای سالمندان کشور رقم زد نیازمند شناخت وضعیت سالمندان در کشور هستیم. در این راستا مطالعه حاضر ضمن بررسی وضعیت سالمندان به دنبال پاسخ به این سوال است که اولویت برنامه‌ریزی در کشور برای سالمندان در کدام حوزه است.

مقدمه و بیان مسئله

  ادامه مطلب ...

حضور رئیس سازمان بهزیستی امضاء یادداشت تفاهمنامه بین سازمان بهزیستی و سازمان جهانی کمک‌رسان سالمند

یادداشت تفاهمنامه فی‌ما بین سازمان بهزیستی کشور، دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی کمک‌رسان سالمند و دفتر صندوق جمعیت ملل متحد جمهوری اسلامی ایران امضا شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین امضاء یادداشت تفاهمنامه فی‌ما بین سازمان بهزیستی کشور، دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی کمک‌رسان سالمند و دفتر صندوق جمعیت ملل متحد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری موفق اجلاس منطقه‌ای سالمندی جمعیت و پیامدهای مرتبط با سیاست‌گذاری ۲۰۱۷ در تبریز، گفت: اجلاس سالمندی ۲۰۱۸ با موافقت کمیسیون فرهنگی دولت مهر ۱۳۹۷ برگزار می‌شود.

 «انوشیروان محسنی‌بندپی» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در آئین امضاء یادداشت تفاهمنامه فی‌ما بین سازمان بهزیستی کشور، دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی کمک‌رسان سالمند و دفتر صندوق جمعیت ملل متحد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری موفق اجلاس منطقه‌ای سالمندی جمعیت و پیامدهای مرتبط با سیاست‌گذاری ۲۰۱۷ در تبریز، گفت: این یادداشت در راستای کنفرانس منطقه‌ای دو سالانه شبکه Help Age در جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: این همکاری و تعامل با یک نگاه جدید در بحث سالمندان شکل گرفته است؛ لذا برای اجلاس سالمندی ۲۰۱۸ با طرح موضوع در کمیسیون فرهنگی دولت و تشریح همکاری دفاتر مستقر در کشور با کسب موافقت کمیسیون فرهنگی دولت اکنون به مرحله امضاء یادداشت تفاهمنامه رسیده‌ایم که امیدواریم در مباحثی چون سلامت، ظرفیت‌های سالمندی و … به بحث و تبادل‌نظر بپردازیم.

منبع: روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور

عبدالرضا عزیزی بیش از ۹ درصد جمعیت کشور سالمند است/ نبود بیمارستان سالمندی در کشور

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه بیش از ۹ درصد جمعیت کشور سالمند است از نبود بیمارستان سالمندی در کشور و بی توجهی به تربیت نیروی پرستاری برای خدمات رسانی به سالمندان انتقاد کرد.

عبدالرضا عزیزی ، با ارزیابی مثبت تدوین سند سالمندی و ارائه آن به هیئت دولت از سوی سازمان بهزیستی، گفت: تصور می کردیم که تا سال ۱۴۰۰، ۷ درصد، تا سال ۱۴۱۵، ۱۴ درصد و تا سال ۲۰۲۵، ۲۲ درصد جمعیت کشور سالمند باشند اما متاسفانه در حال حاضر بیش از ۹ درصد مردم سالمند بوده و جمعیت به سرعت به سمت سالمندی پیش می رود.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر در یک کشور میزان جمعیت گروه سنی بالای ۶۵ سال ۷ درصد باشد جمعیت آن کشور رو به سالمند است بنابراین از آنجایی که بیش از ۹ درصد جعیت کشور را سالمندان تشکیل  می دهند بنابراین بحران سالمندی کشور را تهدید می کند.

وی ادامه داد: تدوین سند سالمندی از سوی بهزیستی گامی مناسب برای بهبود وضعیت سالمندان است و انتظار می رود دولت هر چه سریع تر آن را تصویب و در قالب لایحه به مجلس ارسال کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه مجلس ازتصویب و اجرای سند سالمندی حمایت می کند، گفت: سونامی سالمندی کشور را تهدید می کند و باید اتخاذ اقدامات لازم در حوزه سالمندی در دستور کار قرار گیرد تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

عزیزی از نبود  بیمارستان های سالمندان در کشور انتقاد کرد و افزود: متاسفانه ساخت مراکز درمانی و کلینیک های ویژه سالمندان در کشور مغفول مانده و از سویی پزشک متخصص در کشور به اندازه کافی نداریم و نیروی پرستار نیز برای خدمات دهی به سالمندان تربیت نشده است بنابراین نیاز است ساخت چنین مراکزی در دستور کار قرار گرفته و پرستار متخصص تربیت شود.

نماینده مردم شیروان در مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به بیمه سالمندان، گفت: علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد به طور قطع اگر برای رفع مشکلات اشتغال،‌ ازدواج و‌ مسکن جوانان اندیشیده نشود در آینده نیز با مشکلات عدیده سالمندی در کشور روبه رو خواهیم شد.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به افزایش پدیده سالمندی در کشور لازم است دانشگاه علوم توانبخشی و  وزارت بهداشت با تربیت و آموزش نیروی متخصص توانبخشی در کشور برای بهبود وضعیت روحی و روانی سالمندان تلاش کنند./

‌انوشیروان محسنی بندپی پیری جمعیت؛ از مهم‌ترین چالش‌های کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پیری جمعیت یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور در سال‌های آینده است.

‌انوشیروان محسنی بندپی ظهر امروز در همایش فجر انقلاب که در شهر هیدج برگزار شد، تصریح کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی و حمایت مردم شهر هیدج، شاهد بهره‌برداری استانداردترین و مجهزترین مرکز نگهداری بانوان سالمند در این شهر هستیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش طول عمر مردم کشورمان یکی از برکات انقلاب است، تصریح کرد: قبل از انقلاب میزان امید به زندگی در کشورمان ۵۵ الی ۵۶ سال بود اما طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر سن امید به زندگی در بانوان ۷۸ سال و در آقایان ۷۳ سال است.

این مسئول با اشاره به اینکه سالمندی یکی از پدیده‌های افزایش سن است، تصریح کرد: این تحولات عظیم جمعیتی متعلق به کل جهان است و مختص کشور ما نیست که این امر برنامه‌ریزی دقیق مسئولان را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۹٫۳ دهم درصد کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: بیش از ۳ میلیون ‌ ۷۰۰ هزار نفر از این جمعیت را بانوان و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را مردان تشکیل می‌دهند.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال ۱۴۲۹ بیش از ۳۰ درصد جامعه ما را سالمندان تشکیل خواهند داد، اظهار کرد: بیش از ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشورمان در سال ۱۴۲۹ سالمند هستند.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه در احکام قانون برنامه ششم محوریت سلامت اجتماعی و برنامه‌ریزی برای سالمندان به عهده سازمان بهزیستی گذاشته شد، عنوان کرد: از همان روز اول اقدامات وسیعی در این حوزه صورت گرفت که یکی از این اقدامات تدوین سند ملی سالمندان است.

وی خاطرنشان کرد: در این سند بحث آموزش سلامت و بحث محیط توانمندساز و حمایت‌های مختلف فرا روی برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور قرار داده شده است.

 

منبع: خبرگزاری مهر

رئیس سازمان بهزیستی ایران میزبان همایش جهانی سالمند در سال ۲۰۱۸ است

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه با افزایش امید به زندگی جمعیت سالمندان رو به افزایش است گفت: همایش جهانی سالمند برای بررسی مشکلات و نیازهای این قشر در ایران برگزار می‌شود.

انوشیروان محسنی بندپی ظهر امروز در آیین افتتاح هتل آپارتمان سالمندان شهر هیدج ضمن تبریک دهه مبارک فجر اظهار داشت: هتل آپارتمان سالمندان شهر هیدج بزرگترین و استانداردترین هتل آپارتمان کشور است.

وی افزود: از تمام کسانی که سبب تکمیل خانه سالمندان این شهر که در حوزه زنان فعالیت خواهد کرد، تشکر می‌کنم.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور با تقدیر از مردم شهر هیدج گفت: همچنین از مدیرکل سازمان بهزیستی استان زنجان تشکر و قدردانی می‌کنم که تمام وظایف و اقدامات خود را به خوبی انجام داده است و رتبه نخست را در جشنواره شهید رجایی استان کسب کرده است.

وی یکی از برکات انقلاب اسلامی را افزایش میانگین عمر مردم دانست و گفت: بر اساس آخرین تحقیقات میانگین عمر بانوان ۷۸ سال و آقایان ۷۳ سال برآورد شده است.

محسنی بندپی دلیل افزایش سالمند در کشور را نتیجه افزایش امید به زندگی و افزایش عمر دانست و گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده جمعیت سالمند کشور در سال ۱۴۲۹ به بیش از ۳۰‌ میلیون نفر خواهد رسید.

وی گفت: مشکلات زیادی در کشور داریم که می‌توان به بیکاری، اشتغال، عدم حمایت از سرمایه‌گذاری و مباحث رسیدگی به سالمندان اشاره کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور از انتخاب ایران به عنوان میزبان همایش جهانی سالمند در سال ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: در این همایش موضوعات سالمندان را به صورت جهانی بحث و بررسی خواهیم کرد.

منبع: دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور

مصوبه دولت در خصوص تعیین میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور

مصوبه دولت در خصوص تعیین میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه ­روزی) بابت نگهداری و خدمات توانبخشی، آموزشی و حرفه­ آموزی معلولان ابلاغ شد.

هیئت وزیران در جلسه ۱/۱۱/۱۳۹۶ به پیشنهاد مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت،سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان بهزیستی کشور و به استناد ماده (۱۰) قانون جامع حمایت از حقوق معلولان – مصوب ۱۳۸۳ – تصویب کرد:

۱- میزان کمک هزینه (یارانه) پرداختی سازمان بهزیستی کشور به مراکز غیردولتی (روزانه و شبانه ­روزی) بابت نگهداری و خدمات توانبخشی، آموزشی و حرفه­ آموزی معلولان از محل اعتبارات مصوب سازمان یادشده موضوع ردیف (۱۳۱۵۰۰) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور به شرح جدول زیر تعیین می­شود:

 

ردیف افراد مشمول مراکز روزانه مراکز شبانه روزی ارایه خدمات تخصصی توانبخشی در منزل کارگاه های تولیدی حمایتی
درجه ۱ درجه ۲ درجه ۱ درجه ۲ خانه های کوچک معلولان
۱معلولان، سالمندان معلول و بیماران روانی مزمن۴۳۵۰۳۸۸۰۶۴۰۰۵۸۳۰۱۶۰۰۴۴۸۰
۲معلولان، سالمندان معلول و بیماران روانی مزمن فاقد سرپرست۷۷۰۰۷۱۲۰۸۲۰۰
۳معلولان، سالمندان معلول و بیماران روانی مزمن با نیازهای خاص (ایدز، هپاتیت، ام اس، آلزایمر، ضایعه نخاعی، اوتیسم و بیماریهای خاص)_۷۷۰۰
۴افراد دارای اختلالات نافذ رشد (اوتیسم)۴۶۰۰

ارقام به هزار ریال

۲- سازمان بهزیستی کشور مجاز است با در نظر گرفتن کیفیت خدمات ارایه شده در مراکز مذکور و با توجه به سقف اعتبارات مصوب مربوط، نسبت به پرداخت یارانه براساس درجه­بندی مراکز منطبق با ضوابط مربوط اقدام کند.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس ­جمهور این مصوبه را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – وزارت صنعت، معدن و تجارت
سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرده است .