خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

افزایش تعداد بیماران روانی در ایران

رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی گفت: متاسفانه در سیاست گذاری های اعمال شده به مقوله سلامت روان اهمیت زیادی داده نمی شود.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین نحوی نژاد رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی در نشست خبری امروز با اشاره به روز جهانی سلامت روان تاکید کرد: شعار فدراسیون جهانی سلامت روان برای امروز سلامت روان در مراقبت های اولیه بوده است.
او افزود: بیماری های روانی قربانیان خود را انتخاب نمی کنند ودر هر گروه سنی بیمار روانی وجود دارد به طوری که رشته ای تحت عنوان فوق تخصص بیماری های اطفال وجود دارد که بر این اساس بیماری های روانی در بین سالمندان، زنان در سن باروری و معلولان وجود دارد که اگر به بحران های آنها در هر گروه سنی پاسخ مثبت داده نشود این مشکل رخ می دهد. رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی یادآور شد: مشکلات روحی و روانی تبعات جدی برای مسائل اقتصادی، اجتماعی جامعه می گذارد و فرد روانی و خود خانواده از چرخه تولید و اقتصاد خارج می شوند. او با بیان اینکه یک جاده دوطرفه بین سلامت جسمی  روحی وجود دارد خاطر نشان کرد: بیماران استیزوفرنی مستعد بیماری های جسمی زیادی بوده و بیماران مزمن جسمی نیز در معرض انواع بیماری های روحی قرار دارند. اما متاسفانه در سیاست گذاری های اعمال شده به مقوله سلامت  روان اهمیت زیادی داده نمی شود.  نحوی نژاد ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در سال 2007 اعلام کرد که 25 درصد جوامع با بیماری های روحی  روانی دست به گیربان اند که نمی توان گفت از هر چهار نفر یک نفر بیمار روانی است بلکه طیف های گوناگون مشکلات روانی در آنها وجود دارد. رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی پنج بیماری روانی را مسئول 60 درصد مرگ  و میرهای رخ داده در دنیا دانست و تصریح کرد: بیماری قلبی، عروقی، ریوی مزمن، دیابت، افسردگی و بیماری سرطان از جمله این بیماری ها بوده که بیماری افسردگی 60 درصد مرگ  و میرهای دنیا را به خود اختصاص داده است که مطابق با این آمار افسردگی چهارمین عامل سال های از دست رفته به دلیل ناتوانی بوده که به زودی در دنیا دومین علت محسوب می شود و در کشور ما نیز اولین علت سالیان از دست رفته عمر به علت ناتوانی است. رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی با بیان اینکه بار بیماری های روانی از 11 درصد از سال 77 به 16 درصد به سال 82 رسیده یادآور شد: 450 میلیون بیمار روانی در دنیا وجود دارد که باید در مورد وضعیت آنها مداخله کرد. او درمورد وضعیت ایران نسبت به این بیماری عنوان کرد: در ایران 21/3 درصد در مناطق روستایی و حدود 21 درصد در مناطق شهری اختلالات در مسائل روانی وجود داشته و 6 درصد افراد ایرانی دچار روان پریشی و اسکیزوفرنی هستند که به طور مشخص اختلالات روانی در افراد متاهل جدا شده و طلاق گرفته شایع تر است همچنین شیوع بیماری در افراد بیکار بیشتر از شاغلان بوده است. به گفته نحوی نژاد شیوع افسردگی در دنیا 12/5 درصد است که در ایران خصوصا طیف افسردگی اساسی هشت درصد پیش بینی شده است.
رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی به هفت دلیل اصلی توجه ویژه به سلامت روان بیماران روانی پرداخت و گفت: بار بیماری روانی زیادی از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی، از دست دادن شغل و وابسته بودن سلامت روانی  جسمی به یکدیگر از دلیل عمده این توجه بوده است. همچنین شکاف عمیق بین نیازهای افراد و خدماتی که به آنها ارائه می شود وجود دارد که اگر بتوان خدمات اولیه را در سلامت روان افراد تعریف کنیم سهولت افراد به خدمات بیشتر می شود. به گفته نحوی نژاد افراد زیادی در مناطق روستایی دچار اختلالاتی هستند که باید مسافت زیادی را برای رسیدن به یک روانپزشک طی کنند. بیمارستان های روانی شرایط لازم برای تکریم حقوق انسانی بیماران روانی را ندارند.
رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی یادآور شد: توجه ویژه به سلامت روان بیماران روانی موجب تکریم حقوق انسانی آنها می شود به طوری که بر اساس گزارش های رسیده بیمارستان های ایران در یک وضعیت ناخوشایندی در برخی مواقع بیمار را منزوی و ایزوله کرده و تنها به این فرد خدمات دارودرمانی صرف ارائه می دهد.
نحوی نژاد تصریح کرد: در بانک اطلاعات مرتبط با بیماران روانی 101 هزار بیمار روانی مزمن شناسایی شده که از این تعداد 67 درصد مرد و 33 درصد زن هستند و اطلاعات آنها از بیمارستان هایی که خدمات ویژه به بیماران مزمن روانی ارائه می دادند کسب شده است. او افزود: بهزیستی طی هشت سال حداقل به 45 هزار نفر بیمار روانی ارائه خدمت کرده در حالی که جمعیت هدف 21 هزار نفر بوده است. به گفته نحوی نژاد در ابتدای سال 84 بودجه ستاد ساماندهی بیماران روانی 9 میلیارد و 400 میلیون تومان ودر ابتدای سال 87 نیز این بودجه به 25 میلیارد تومان رسیده که رشد 300 درصدی اعتبارات را شاهد بوده ایم.
رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی گفت: شش هزار و 500 تخت شبانه روزی ایجاد شده که هدف اصلی راه اندازی این مراکز نبوده بلکه باید ظرفیت موجود را برای اقامت طولانی مدت این بیماران ایجاد می کردند.
او افزود: تعداد زیادی از بیماران سپرده شده به بهزیستی مجهول الهویه بوده که از طریق مقامات قضایی و انتظامی و حتی مردم به بهزیستی معرفی شده است. نحوی نژاد ادامه داد: بهزیستی از میان 45 هزار بیمار روانی به دو هزار نفر بیمار روانی مجهول الهویه خدمت می دهد. او افزود: در کنار مراکز شبانه روزی ظرفیت های روزانه را نیز ایجاد کرده و ظرفیت مراقبت بر منازل نیز آغاز شده است همچنین برای تکریم مددجو مراکز شبانه روزی موجود به مراکز جامع تبدیل شده است. رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی با اشاره به آمار مربوط به پایان سال 87 تصریح کرد: 71 مرکز شبانه روزی، 49 مرکز جامع، 34 مرکز مراقبت در منزل، 12 مرکز روزانه و 10 مرکز اوتیسم یا اختلالات ناقص رشدی داشته ایم. نحوی نژاد یادآور شد: اگرچه طبق دستورالعمل بهزیستی جمعیت هدف ما 18 تا60 ساله ها بودند اما مرزها را شکسته و به کودکان اوتیسم هم خدماتی را ارائه می دهیم. به گفته رئیس ستاد ساماندهی بیماران روانی و مزمن سازمان بهزیستی از سال 84 تعداد مراکز جامع از 87 مرکز به 120 مرکز تا پایان 87 رسیده و مراکز مراقبت روزانه نیز از 15 مرکز در سال 84 به 63 مرکز در سال 87 رسیده و رشد 400 درصدی داشته است. نهوی نژاد ادامه داد: بهزیستی سال گذشته 21 هزار بیمار روانی را در خانواده ها تحت پوشش قرار داد و به هشت هزار و 600 نفر نیز کمک رفاهی ارائه کرد.همچنین شش هزار و 335 نفر از مراکز شبانه روزی استفاده و پنج هزار و 700 بیمار نیز با کمک تیم سیار در منازل معاینه شدند; هزار و 300 نفر از مراکز روزانه استفاده و 450 کودک اوتیسمی از مراکز استفاده کردند.
او در ارتباط با کودکان اوتیسمی در کشور تاکید کرد: اگرچه کار برای این کودکان دشوار است اما در حال حاضر برای هر کودک اوتیسمی یک روانشناس به کار برده ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد