خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

سالمندی را..............

از بالا رفتن سن لذت ببرید! سالخوردگی را در آغوش بکشید! در جامعه ما که همه تمرکز بر روی جوانان است شاید این حرفها به نظرتان احمقانه برسد. واقعاً چه کسی دوست دارد پیر شود؟ اما تحقیقات نشان میدهد که پیر شدن لزوماً قرار نیست تجربه ای منفی باشد. پیری مزیت های زیادی دارد. مثل یک فرش کهنه، پیری می تواند به ما کمک کند مسائل دنیا را ظریف تر و با دیدی عمیق تر ببینیم. کندتر  شدن اجازه می دهد بتوانیم گل ها را ببوییم و لذت پنهان در زندگی را در آغوش بکشیم.

عوامل خاصی می تواند به ما در ایجاد یک رویکرد مثبت به پیری کمک کند. البته برخوردار بودن از وضعیت سلامتی خوب اگر بخواهیم فعال بمانیم اهمیت زیادی دارد. برآوردن نیازهای پزشکی، چکاپ های منظم و مصرف داروها طبق تجویز همه عوامل مهمی در حفظ سلامت هستند. بااینحال، مسائل و مشکلات مربوط به سبک و شیوه زندگی هم اهمیت زیادی دارند. یکی از بیماران من زنی 83 ساله است که در یک ساختمان مخصوص بازنشستگان زندگی می کند و نمونه بسیار خوبی از پیر شدن است. او هنوز هم برای آرایش مو و خرید کردن با مترو به مرکز شهر می رود و در مراسم های خاص پیانو می نوازد. او می گوید، "من می گویم که مردم خودشان مسبب مریض شدنشان هستند. شیوه زندگیشان...درست غذا نمی خورند، اضافه وزن دارند و ورزش هم نمی کنند."  او در یک مجموعه شش طبقه زندگی می کند و بعنوان ورزش روزانه اش راهرو طولانی ساختمان را هر روز پیاده روی می کند.

نگرش هر کس به پیری و  زندگی به طور کل در شادی، خوشبختی و سازگاری او با محیط و شرایط مختلف اهمیت زیادی دارد. باورهای غلط زیادی درمورد پیر شدن وجود دارد اما تحقیقات جدید نشان داده است که خیلی افراد در دوران پیری خود زندگی آرامتر و بهتری نسبت به دوران جوانی داشته اند. آزاد شدن از نگهداری فرزندان، کار کردن و مسئولیت های دوران جوانی باعث می شود سالخوردگان بتوانند زندگی خوب و بی دردسری داشته باشند. مشکلات مربوط به پایین بودن اعتماد به نفس در دوران جوانی در این دوران از بین می رود چون افراد سالخورده معمولاً موفقیت های زیادی را در زندگیشان تجربه کرده اند و در فعالیت ها و کارهای زیادی مهارت پیدا کرده اند.

خیلی از ارباب رجوع های من می گویند که یک سیستم اعتقادی قوی و ایمان، بهترین استراتژی برای کنار آمدن با این دوران است. داشتن یک سیستم حمایتی خوب مثل خانواده یا دوستان هم اهمیت زیادی دارد. داشتن دوستی که بتوانید با او دردودل کنید و مشکلات و ناراحتی های زندگیتان را با حرف زدن با او از بین ببرید بسیار مفید خواهد بود. یک توصیه دیگر برای کنار آمدن با این دوران داشتن حس شوخ طبعی است. توانایی خندیدن به خود و دنیا و جدی نگرفتن مسائل باعث می شود بتوانید از استرس های زندگی دور بمانید. خنده واقعاً بر هر درد بی درمان دواست و باعث می شود از افسردگی دوران پیری نجات پیدا کنید.

توجه به خاطرات مثبت زندگی هم تاثیر شگرفی در خوشبختی دارد. بعضی تحقیقات نشان می دهند که کسانی بهترین نقاط را در موقعیت های مختلف می بینند، حتی در موقعیت های ناراحت کننده، خوشبخت تر هستند و بهتر با مسائل و مشکلات کنار می آیند. این توصیه در بالا رفتن سن هم کاربرد دارد. زن دیگری که با او کار می کردم خانمی 70 ساله بود که تمام عمر دچار بیماری های مختلف بود. او می گفت، "هرچه پیرتر می شوید، مجبورید به کارهایی که می توانید بکنید توجه کنید تا کارهایی که نمی توانید بکنید." این رمز داشتن نگرش مثبت است. همه ما اندوه و پشیمانی هایی داریم اما زندگی کردن در گذشته و فکر کردن به اینکه چه می توانستید بکنید و نکردید فقط باعث ناراحت شدن شما می شود. بهتر است روی امروز تمرکز کنید و قدر نعمت هایی که دارید را بدانید. مرد پیری را می شناختم که می گفت، "هر روز که از خواب بیدار می شود فکر می کنم که روزی تازه است و بی صبرانه دوست دارم ببینم که آن روز چه چیزی برایم می آورد. دوست دارم 100 سال زندگی کنم چون دلم نمی خواهد از خیلی اتفاقات که ممکن است بیفتد جا بمانم."

بله، درست است که مشکلات جسمی توانایی ما برای انجام برخی فعالیت های خاص را محدود می کند اما حفظ کارایی و داشتن نگرش حل مشکلات باعث می شود بتوانیم از لذات زندگی بهره مند شویم. فیلسوف معروف ساچل پیج می گوید، "به خاطر اینکه پیر شده اید نیست که دست از بازی برمی دارید، به خاطر این پیر می شوید که دست از بازی برداشته اید." پس به بازی کردن ادامه دهید، فعالیت داشته باشید، بخندید و از بالا رفتن سن لذت ببرید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد