خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

آلزایمراراک

یادگیری مطالب جدید در کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر موثر است


سلامت نیوز:کارشناس مسئول سالمندان و میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: یادگیری مطالب جدید در کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر موثر است.


دکتر مهتا سنگستانی در گفت وگو با ایسنا، عنوان کرد: شایع‌ترین فرم زوال عقل در سالمندان، آلزایمر است.

وی اضافه کرد: اختلالات شایع روانی در دوران سالمندی شامل اختلال خواب، افسردگی، اضطراب و اختلال حافظه است که آلزایمر 50 درصد اختلالات حافظه و روانشناختی در سالمندان را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بیماری‌های دوره سالمندی شامل بیماری‌های جسمی و اختلالات روانی است که بیماری‌های قلبی- عروقی، فشارخون، دیابت، اختلالات تغذیه‌ای، مشکلات بینایی و شنوایی، پوکی استخوان و آرتروز از بیماری‌های جسمی شایع در بین سالمندان است که غربالگری و تشخیص زودرس آنها امکان پذیر بوده و مداخلات هزینه‌بر برای پیشگیری و درمان آن در جامعه اثربخش است.

سنگستانی اظهار کرد: در آلزایمر (زوال عقلی) فرد دچار افت عملکرد شناختی پیش رونده می‌شود و به این ترتیب زندگی اجتماعی و فردی او دشوار شده و حتی گاهی شخص به بستری و مراقبت و درمان نیازمند می‌شود.

این کارشناس عنوان کرد: علائم این عارضه شامل فراموشی، اختلال در یادگیری، اختلال در فعالیتهای اجرایی و اختلالات گفتاری است. در موارد پیشرفته فرد مبتلا دچار اختلال حرکتی می‌شود و بیقراری و اضطراب با پیشرفت بیماری بیشتر بروز می‌کند.

سنگستانی اظهار کرد: 50 درصد بیماران به دلیل این مشکلات دچار افسردگی شده و در 25 درصد موارد بی‌خیال و بی‌برنامه می‌شوند. در این بیماری ابتدا حافظه کوتاه مدت فرد مختل می‌شود اما حافظه بلندمدت وی دست نخورده باقی مانده و حوادث سالها قبل را به خاطر می‌آورد به همین علت اغلب مبتلایان تمایل به تعریف کردن وقایع گذشته، خیالبافی و داستان سرایی دارند.

وی افزود: مهمترین راه پیشگیری از آلزایمر تقویت حافظه و انجام کارهایی است که دست‌ها، مغز و حافظه را به کار می‌اندازد و اموری شامل کتاب خواندن، حفظ کردن شماره تلفن، توجه به اخبار رادیو و تلویزیون و بازگو کردن خبرهای مهم برای دیگران و مشاعره در کاهش بروز و کاهش شدت این بیماری تاثیرگذار است.

سنگستانی اظهار کرد: تغذیه سالم که شامل کاهش مصرف نمک، چربی و قند و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات تازه است در تقویت حافظه و پیشگیری از زوال عقل موثر است.

دکترسنگستانی یادآورشد: افرادی که صبحانه کاملی می خورند در طول روز کمتر دچار فراموشی می شوند.

این کارشناس عنوان کرد: علاوه بر تغذیه مناسب و انجام کارهای فکری، حمایت خانواده و اطرافیان باعث بهبود عملکرد درافراد سالمند می شود.

سنگستانی گفت: درمان بیماری آلزایمر از طریق دارو درمانی بوده که باعث بهبود عملکرد کلی فرد شده و در اختلالات رفتاری بیماران تاثیر مثبت دارد و داروها باید توسط پزشک متخصص تجویز شود.

وی به درمان غیر دارویی اشاره کرد و گفت: درمان غیر دارویی مانند رفتار درمانی، کار درمانی، گفتار درمانی، موسیقی درمانی و انجام کارهای گروهی است که این نوع درمان باعث حفظ توانایی‌های باقی مانده فرد شده و حتی به بالا بردن سطح سلامت بیماران کمک می‌کند.

سنگستانی خاطرنشان کرد: طبق تعریف وزارت بهداشت در ایران به کلیه افراد 60 سال وبالاتر سالمند گفته می شود و سالمندان را به سه دسته سالمندان جوان (74-60 ساله) سالمندان پیر (84-75 ) و کهنسالان (85 سال وبالاتر) تقسیم می‌کنند. احتمال بروز آلزایمر با افزایش سن بیشتر می‌شود که احتمال بروز، سن بروز و شدت و سرعت پیشرفت آن به عملکرد قبلی و میزان فعالیت مغزی فرد بستگی دارد.

وی اذعان کرد: سالمندان جوان که حافظه خود را به کار گرفته و کارهای فکری انجام داده‌اند اغلب از نظر ذهنی فعال باقی مانده و می‌توانند راهنما و مشاوران کارآمدی باشند.

وی در پایان یادآورشد: سایرعلل زوال عقلی در افراد، مصرف الکل و مواد مخدر، ضربه به سر، بیماری عروقی مغز، کم کاری و پرکاری تیروئید، کمبود ویتامین B12 و اسید فولیک، مسمومیت با برخی داروها، بیماری‌های عفونی مثل سیفلیس، ایدز و تومورهای مغزی هستند


بیشتر:.::سلامت نیوز :سرویس خبری: درمان:یادگیری مطالب جدید در کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر موثر است::.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد