خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

دوستی مردم جهان برای ریشه کنی آلزایمر

جهانیان برای ریشه کن کردن آلزایمر متحد شوند

خبرگزاری ایمنا: عار امسال انجمن جهانی آلزایمر اتحاد مردم دنیا برای از بین بردن این عارضه در سطح بین‌المللی است.


دیزی آگوستا عضو هیئت مدیره انجمن جهانی بیماری آلزایمر در آستانه روز جهانی الزایمر در بیانه‌ای گفت: هر سال که می‌گذرد من عینی میبینم که چگونه حرکت جهانی دمانس، حجم و کیفیت اطلاع رسانی را در روز جهانی آلزایمر ، ۲۱ سپتامبر گسترش می‌دهد این فعالیت نه فقط اطلاعات افزوده ای در اختیار منطقه، سطح کشور ها و جهان قرار می‌دهد بلکه مشکلات اجتماعی، بهداشت و اقتصادی را که این بیماری بدنبال دارد را نیز پر رنگ تر نمایان می‌سازد. 

در حال حاضر ۳۶ ملیون نفر با بیماری دمانس زندگی می‌کنند . نیاز مبرمی دیده میشود که بیماری را باید بیشتر شناساند تا بتوان خدمات پزشکی و حمایتی را بهبود بخشید. این ارقام, چشم انداز نا امید کننده ای را ترسیم می‌کنند اما ما باید چهره های فعال دمانس را به خاطر داشته باشیم . 
از مراقبین گرفته که با کار طاقت فرسای خود از افراد مراقبت می‌کنند تا محققین و دانشمندان که با صرف وقت زیاد دانش ما از بیماری را افزایش می‌دهند تا بلکه درمان بهتری برای بیماری دمانس بجویند. از همه مهمتر، افراد مبتلا به بیماری دمانس هستند که به جای آنهایی که دیگر نمی‌توانند حرف بزنند، صحبت می‌کنند. در روز جهانی آلزایمر ۲۰۱۱ ، دل ما به شماست و سپاسگزاریم . امیدواریم که تلاش شما همچنان ادامه یابد. 
حال با توجه به این مسئله این سوال پیش می‌آید که دمانس چیست و برای مبارزه با آنچه اقدامی انجام داد؟ 
واژه دمانس را برای تعریف انواع مختلف بیماری‌های مغزی که اختلال در نظم کارکرد مغز 
ایجاد می‌‌کنند و معمولاً پیش رونده و از بین برنده است، حدود ۱۰۰ نوع دمانس در جهان شناسایی 
شده است اما از همه شایع تر بیماری آلزایمر، دمانس عروقی، بادی یا همان بدنی است. 
از علایم ابتلا به دمانس می‌توان به از دست دادن حافظه، سردرگمی، از دست دادن تکلم اشاره کرد. 
حال اینکه این دمانس از کجا می‌آید و تا چه حدی پیشرفت می‌کند جای سوال است که به ساختار مغز افراد وابسته است، این افراد در طولانی مدت به تدریج توانایی به خاطرسپردن را از دست می‌دهند و در نهایت به آلزایمر مبتلا می‌شوند. 
براساس گفته‌های کارشناسان دمانس در حال حاضر در ایران غربالگری نشده است وو بر اساس آمار چیزی حدود سیصد هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند. 
شایعترین نوع دمانس آلزایمر است که چیزی قریب به ۶۴ درصد از دمانس ها را دربرمی‌گیرد. 
با توجه به این آمار می‌توان به حساسیت موضوع پی برد، باید بدانیم برای آنکه جامعه سالمند سالمی داشته باشیم از همین اکنون نیاز به برنامه‌ریزی داریم و برای این کار باید از جوانی و با رژیم غذایی، ورزش و به خاطرسپاری به مبارزه با آن برویم. 
با توجه به پیش بینی افزایش آمار در آینده، هزینه کلان بیماری، نظام های بهداشت را به چالش می‌کشد. هم اکنون هزینه سالیانه بیماری در جهان ، ۶۰۴ میلیارد دلار است اما پیس‌بینی می‌شود این رقم در آینده با افزایش چشمگیری روبرو شود. 
باید این را اضافه کرد که تعداد زیادی از مبتلایان به دمانس با مراقبت و همدردی می‌توانند به زندگی بازگردند و حتی به دیگران نیز نفع برسانند، بنابراین مراقبت همراه با محبت و احترام به این افراد ضروری است. 
به علاوه قرارگیری برنامه خاص برای ریشه‌کنی دمانس در دستور کار بهداشت عمومی می‌تواند در کاهش این بیماری نقش موثری را ایفا کند. 
منابع// سایت سلامت نیوز و انجمن جهانی الزایمر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد