خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

سیگار

اثرات مصرف سیگار درافراد مبتلا به آسیب های نخاعی

احتمالا" اکثر شما تمامی دلائل منع استعمال دخانیات از جمله سرطان ریه، بیماریهای قلبی، امید به زندگی کمتر و غیره ... را شنیده اید.


با این حال سیگار کشیدن ممکن است برای شما تسکین دهنده استرس بوده ولذت بخش باشد .بنابراین شما مایل نیستید، سیگار را به عنوان یک دوست قدیمی حتی بعد از ضایعه نخاعی هم کنار بگذارید. یا اینکه علیرغم تمامی مدارکی که در مورد ضررهای سیگار کشیدن وجود دارد، ممکن است شما خیلی راحت آنرا مصرف کنید. از طرف دیگر ترک کردن سیگار هم غالبا" خیلی مشکل می باشد.

همچنین مصرف سیگار ظرفیت کل ریه هارا که در اثر ضایعه نخاعی کاهش یافته کم تر می کند و باعث تقلیل مقدار اکسیژن موجود در جریان خونی می شود که مسئولیت غذا رسانی به بافت ها و تامین انرژی عضلات را بعهده دارد. علاوه بر اینها سیگار کشیدن می تواند خطر بروز سرطان مثانه را بیشتر از گذشته افزایش دهد. وقتی که ما به نفس کشیدن فکر می کنیم، معمولا" در مورد کشیدن هوا به داخل ریه ها می اندیشیم.

اما اغلب اوقات و بخصوص در مورد افراد نخاعی و به ویژه هنگام سیگار کشیدن ، موضوع خارج کردن هوا از ریه ها می تواند مهمتر باشد. ...چرا؟ بخاطر اینکه تشکیل مخاط و ترشحات مختلف در ریه ها می تواند منجر به بروز مشکلاتی گردد.

استعمال دخانیات می تواند سبب افزایش تولید مخاط گشته و در نتیجه باعث بروز احتقان ( گرفتگی ریه ها ) شود. در حالت طبیعی، مخاط های تشکیل شده با سرفه کردن از ریه ها خارج می شوند.

با این وجود، در ضایعات گردنی و همچنین تاحدود مختلفی در ضایعات سینه ای، عضلاتی که مسئول سرفه کردن هستند، آسیب می بینند. ناتوانی در انجام سرفه کردن می تواند منجر به آتلکتازیس ( Atelectasis ) شود که در واقع اضمحلال کیسه های هوائی ( که شبیه لانه های زنبور هستند ) را در پی دارد و در نتیجه ی آن ترشحات نمی توانند در ریه ها به دام بیافتندو در نهایت ترشحات حاصله می توانند منجر به ایجاد پنومونی ( عفونت ریه ) شوند که یکی از شایعترین علل بیماری و مرگ افراد نخاعی محسوب می گردد. درواقع سیگار کشیدن تولید مخاطها را افزایش داده و باعث احتقان می گردد.

علاوه براین، سیگار کشیدن باعث افزایش ناتوانی سرفه کردن و دفع ترشحات مذکور می شود. مطالعه ای که بر روی 165 نفر از افراد نخاعی انجام شده نشان داده است که مقدار هوایی که سیگار یهای تحت نظر می توانستند از طریق سرفه کردن از ریه هایشان بیرون کنند و همچنین قدرت توانایی آنها در دفع ترشحات بطور قابل ملاحظه ای کمتر است. مصرف سیگار در افرادی که قبلا" در معرض خطر احتقان و عفونت ناشی از آسیبشان قرار داشتند، باعث افزایش خلط و ترشحات شده و حتی آنها را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد.

همزمان با افزایش سن ، ظرفیت تنفسی و حجم ریه ها کاهش پیدا می کندکه این موضوع به علت کاهش قابلیت ارتجاعی ریه ها و عضلات دیواره قفسه سینه می باشد. این تغییرات ایجاد شده باعث می گردد که توانایی بدن در مقابله با عفونتها ،کاهش یابد. آسیب نخاعی، موضوعات دیگری را بطور ذاتی به دنبال دارد از جمله :

• افزایش وزن: که می تواند باعث گردد تنفس مشکلتر انجام شود.

• کاهش فعالیتهای بدنی: که بطور کلی می تواند منجر به کاهش ظرفیت تنفسی گردد.

• مشکلات مربوط به وضعیت استقرار شانه ها یا خمیدگی بدن: که می تواند باعث کم شدن ظرفیت ریه ها شود.

• تغییر در نوع یا شدت اسپاسم که باعث آسیب به قفسه سینه یا عضلات تنفسی می شود.

• تعداد بروزعفونتهای تنفسی و شدت آنها به دلیل کاهش توانایی در سرفه کردن افزایش می یابد.

• تمامی تغییرات مذکور، افراد نخاعی را بیشتر در معرض خطر مشکلات تنفسی قرار می دهند، همانطور که در مورد افزایش سن نیز مطرح هستند. سیگار کشیدن نه تنها باعث تشدید عوارض می شود بلکه عاملی برای افزایش خطرات است.

آیا با مصرف سیگار پوست نیز ممکن است آسیب ببیند؟

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد