خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

سالمند

با برنامه­ریزی، دوره سالمندی خود را پویا کنیم

دکتر احمدعلی اکبری کاظمی رییس مرکز تحقیقات سالمندی عمده ترین مشکل سالمندان در کشور را عدم امنیت و در گام نخست عدم امنیت اقتصادی برشمرد و گفت:  این عدم امنیت اقتصادی، بسیاری از ناراحتی­های جسمی و روانی را به همراه دارد که با این وصف، مهم­ترین اقدام جامعه برای سالمندان باید ایجاد امنیت اعم از امنیت اقتصادی، بهداشتی و سلامتی، اعتباری و اجتماعی و شغلی باشد.



دکتر کامرانی در گفت و گو با روابط عمومی فرهنگ سرای سالمند با اشاره به اینکه طرح مدون، سراسری و همه جانبه مسایل سالمندی در کشور وجود ندارد، گفت: فعالیت­های غیر منسجم و جسته گریخته­ای از سوی برخی افراد و سازمان­های دلسوز در گوشه و کنار شروع شده و به تبع آن نتایجی نیز حاصل شده است، اما به دلیل اینکه این فعالیت­ها محدود است و تنها در بخشی از نقاط شهر یا کشور صورت می­گیرد، تأثیر آن نیز نا مشخص و نامحسوس است.

وی ایجاد کلینیک ویژه سالمندی توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی را یکی از اقداماتی برشمرد که برای سلامتی و بهداشت جسمی و روانی سالمندان صورت گرفته است و ادامه داد: برخی سازمان­ها همانند بنیاد شهید، نیز با اجرای طرح پایش سلامت والدین شهدا و همچنین فرهنگ سرای سالمند با برنامه­های فرهنگی برای سالمندان، توانسته­اند گام نخست را بسیار محکم بردارند اما این امر با کار یک سازمان و نهادی خاص به سرانجام مطلوب نمی­رسد و تنها زمانی نتایج کار مؤثر خواهد بود که متخصصان و کارشناسان، مسئولین اجرایی و فرهنگی کشور، مسئولین بهداشت و درمان و همین طور مسئولان رفاه و تأمین اجتماعی  همه در کنار یکدیگر قرار گیرند.

دبیر علمی سومین کنگره بررسی مسایل سالمندی با اشاره به اینکه جامعه جوان امروز به سرعت به سمت سالمندی می­رود و سالمندی نیز جزء لاینفک زندگی و مسأله همه افراد است، گفت: در ابتدا ضرورت دارد این نکته را در کشور جا بیندازیم تا همه به این باور برسند، مسأله سالمندی مربوط به قشر یا گروه خاصی نیست و همه مردم نیز آن را تجربه خواهند کرد، پس چه بهتر که برای آن برنامه­ریزی کنیم.

رییس مرکز تحقیقات سالمندی ادامه داد: دوران سالمندی، ویژگی­هایی دارد که نیاز به برنامه­ریزی برای آن بیشتر احساس می­شود. از سویی در این دوران بیماری­ها بسیار زیاد است و از سویی دیگر، بالا رفتن امید به زندگی و طول عمر تا 90 سال بر این موضوع صحه می­گذارد که 30 سال آن یعنی یک سوم عمر انسان با سالمندی است. بنابراین باید هدف ما مدیریت و برنامه­ریزی صحیح برای این دوره از زندگی باشد تا با کمترین میزان رنج و ناراحتی سپری گردد.

دکتر کامرانی این امر را مستلزم یک برنامه منسجم و همگانی دانست که در آن نه یک سازمان که همه سازمان­ها، نه هر یک به سوی هدف خود، که همگام و در یک جهت پیش روند.

وی در پایان نقش رسانه­های دیداری و شنیداری را به دلیل فراگیری و در دسترس بودن حتی در دورترین نقاط کشور در فرهنگ­سازی و آگاهی بخشی، پر رنگ­تر از بقیه دانست و گفت: اگر رسانه­ها چنین رسالتی برای خود تعریف کرده اند باید سالمند و به ویژه جامعه را به گونه­ای آگاه کنند که دوره سالمندی فعالی را برای خود پیش بینی کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد