خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

سومین همایش آلزایمر دراراک پایان یافت

دراین همایش که به همت انجمن آلزایمر استان مرکزی وانجمن آلزایمرایران درسالن امام علی (ع) برگزار شده بود ازساعت پنج ونیم با حضور جمع کثیری از همشهریان وافراد بالای 40 سال با فرائت قرآن شروع وسپس با نواختن سرود جمهوری اسلامی وهمکاری گروه سرود انجمن ناشنوایان سالن ومدعوین را به وجد آوردند
سپس خانم آقا جانی رئیس هیات مدیره انجمن آلزایمر استان مرکزی ضمن خیرمقدم به حضار گوشه ای ازعملکرد انجمن آلزایمر اراک  را برای حاضرین به صورت تیتروار اعلام داشتند وایشان در ادامه سخنان خود ازخیرین که همیشه یار ومددکار انجمن بوده تشکر وقدردانی نمودند وهمه عزیزان را به نیکی  به پدر ومادر واحسان به والدین که ازقول ائمه معصومین وپیامبراکرم  (ص)  تاکیدشده دعوت کردند وازآنها خواستند که همیشه وهرروز مطلبی ازنهج البلاغه را سرلوحه کارهای خودقراردهند 
سپس گروه سرود ناشنوایان ( آوا )با خواندن دوسرودزیبا باحرکات دستان خود جلسه را گرم کردند 
    
دراین قسمت متنی از زبان یک بیمار آلزایمر توسط مجری توانای سیمای اراک آقای ابراهیمی برای مهمانان خوانده شد که همه را دگرگون کرد 

سخنران بعدی خانم صالحی مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران بود که درابتدا اشاره ای به شروع کارانجمن آلزایمر وفعالیتهای انجمن نمودند وبعد درمورد پیشگیری وفعالیتها افزودند انجمن آلزایمر ایران فدراسیونی از انجمن های بسیاری در سراسر ایران خواهد بود. انجمن آلزایمرودمانس ایران یکی از 79 عضو انجمن آلزایمر جهانی می باشد که با سازمان بهداشت جهانی کمیسیون بهداشت مجلس، وزارت بهداشت ودرمان، سازمان بهزیستی کشور ارتباط رسمی دارد
 انجمن آلزایمرایران براین باور است که تنها راه مقابله با دمانس وبیماری آلزایمر همکاری بین المللی، راه حل ملی ودانش محلی می باشد. به همین منظور درسطح استان های کشور، انجمن های دمانس وآلزایمر را با ارائه حمایت های خود، تقویت می نماید تا از این طریق، مراقبت وحمایت درسراسرکشوردر دسترس افراد مبتلا به دمانس وبیماری آلزایمر قرار گیرد وهمچنین سعی دارد تا با تعریف وانجام پروژه های آموزشی واطلاع رسانی درسطح بین المللی، ملی ومحلی، توجه مسئولین وافراد جامعه را نسبت به افزایش شیوع بیماری جلب نموده و تغییرنگاه و سیاست برنامه ریزان، دولتمردان  ومسئولین وزارت بهداشت و درمان را مطالبه نماید که در حقیقت این موارد رسالت اصلی ما را تشکیل می دهد .
درپایان خانم حفاریان مسئول گروه آموزش وپژوهش انجمن آلزایمر ایران بسیار ساده وهمه فهم پیرامون پیشگیری ازآلزایمرتوسط پاورپوند حاضرین را درپیشگیری روشن نمودند ایشان درابتدادرمورد طرح حساس گفتند:با توجه به آخرین پژوهشهای انجام شده در دنیا که ثابت شده است، پیشگیری بر درمان  اولویت قابل توجهی دارد. "انجمن آلزایمر ایران" از سال 1383 بر اساس اهداف تعریف شده در اساسنامه در مورد آموزش و پیشگیری از بروز بیماری های دوران سالمندی و بویژه بیماری دمانس و آلزایمر؛ طرحی با عنوان طرح حساس (حفظ سلامت افراد سالمند) در دستور کار خود قرار داد. این طرح سعی دارد با توجه به ریسک فاکتور های بیماری مذکور، با پایین نگه داشتن این ریسک فاکتورها در جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای دوران سالمندی و بویژه بیماری آلزایمر دِین خود را ادا نماید  و با توانمند نمودن گروههای در معرض خطر (افراد بالای 50 سال) و ارائه ی آموزش های لازم جهت داشتن سالمند سالم در جامعه از بروز ناتوانی های این دوران  حتی الامکان پیشگیری نماید.

در این طرح برنامه های ذیل مدنظر قرار گرفته است:

1.       ثبت نام و تشکیل  پرونده سلامت برای گروه هدف

2.       انجام معاینات پزشکی توسط پزشکان

3.       انجام تست حافظه و افسردگی توسط کارشناسان ذیربط

4.       برنامه ریزی برای  دو روز در هفته بر اساس مندرجات طرح

5.       پایش سلامت جسمی و روحی گروه هدف

 

پس از انجام فعالیت های فوق، برنامه لازم جهت اعضای طرح، دو روز در هفته به اجرا در می آید که شامل موارد ذیل می باشد:

·         ورزش صبحگاهی؛ (تایچی و یوگا) با توجه به شرایط  سنی و جسمی گروه هدف

·         آموزش قرآن و حفظ و قرائت آن

·         آموزش زبان انگلیسی؛ با حضور مربی ویژه

·         آموزش بیماری های دوران سالمندی؛ توسط اساتید فن (پوکی استخوان، قلب و عروق، مغز و اعصاب و ...)

·         تبادل توانائی ها؛ در این قسمت از خود افراد سالمند کمک گرفته می شود تا در جهت آموزش تجربیات و دانسته هایشان به دیگران ضمن وادار نمودن آنان به یاد آوری دانسته ها، اعتماد به نفس ایشان نیز تقویت گردد.

·         برگزاری برنامه های فرهنگی اجتماعی؛ (شامل برگزاری مناسبت ها و جشن تولدها ، اجرای موسیقی زنده و ...)

·         برگزاری تورهای تفریحی یک روزه و چند روزه همسالان و در نتیجه کاهش وابستگی آنان به اعضاء خانواده  جهت رفتن به مسافرت های کوتاه مدت

·         تشکیل صندوق قرض الحسنه با سرمایه ی خود اعضاء جهت دریافت وام های ضروری و با هدف مشارکت افراد مذکور در برطرف نمودن مشکلات یکدیگر.

·         ایجاد ارتباط های خانوادگی و دوستانه به منظور خارج نمودن افراد از فضای تنهایی

وی دررابطه با علایم هشداردهنده گفت:


1ـ اختلال حافظه 2ـ مشکلات در انجام کارهای عادی 3ـ ضعف بیان4ـ گم کردن زمان و مکان5ـ ضعف یا کاهش قضاوت6ـ مشکلات در تفکر ذهنی7ـ جابجا گذاشتن اجسام8ـ تغییرات در حالات  و  رفتار9ـ تغییرات در شخصیت10ـ از دست دادن انگیزه

 

 سایر علائم رفتاری هشدار دهنده:

·         عدم توجه به طرز لباس پوشیدن و نظافت شخصی

·         عدم توجه بیمار به نتیجۀ کار خود

·         مشکوک شدن بی‌دلیل نسبت به اطرافیان

·         عصبانی شدن و پرخاشگری ناگهانی و بی‌دلیل که قبلاً سابقه نداشته ‌است.

·         روی آوردن به الکل، موادمخدر یا سیگار و یا بالا بردن بی رویه مصرف آنها

·         ناگهان و بدون دلیل گوشه گیری و کناره جویی کردن

·         کاهش رفت و آمد و مصاحبت با دوستان

·         تمایل بیشتر برای صحبت راجع به گذشته‌های دور به جای وقایع اخیر

·         تغییر در الگوی خواب مانند دیر بیدار شدن هنگام صبح یا خوابیدن وسط روز

·         افزایش تعداد حوادث در منزل، مانند سوزاندن غذا، روشن گذاشتن گاز، اطو و ...

·         غیرمنطقی شدن تفکر

·         تصادف های بیش از حد با اتومبیل

·         نمازخواندن بدون وضو، بدون حجاب، بدون توجه به قبله، یا فراموش کردن تعداد رکعتها

·         عدم رعایت آداب اجتماعی و هرگونه تغییر جدی در عادات و رفتارهای سابق

مسئول اموزش انجمن الزایمرایران درپایان افزود:

بیماری آلزایمر با یک‌سری علائم شناختی، عاطفی و رفتاری خود را نشان می‌دهد و زمان بروز آن در افراد مختلف متفاوت بوده و حتی ممکن است همه علائم در بیمار بروز نکند. شدت و تعدد علائم نیز با توجه به پیشرفت بیماری متفاوت خواهد بود، اما اولین و شایع‌ترین علامت، فراموشی است.

آیا اگر در کارهای روزمره خود دچار فراموشی شدیم، باید فکر کنیم به آلزایمر مبتلا شده‌ایم؟ مسلما خیر. اگرچه مشخصه اصلی آلزایمر فراموشی است، اما تنها با این علامت قابل تشخیص نیست؛ بلکه این بیماری با علائم دیگری همچون دشواری در انجام کارهای عادی، ضعف بیان و مشکلات گفتاری، عدم آگاهی از زمان و مکان، ضعف یا کاهش قضاوت و تصمیم‌گیری، مشکلات در تفکر ذهنی، جابه‌جا گذاشتن اجسام، تغییر در حالات و رفتار و خلق و خوی، تغییر در شخصیت و از دست دادن انگیزه و خلاقیت همراه است.

به طور کلی آلزایمر از شروع تا شدت گرفتن، سه مرحله دارد؛ در مرحله اول که به آن مرحله اولیه ـ‌ خفیف می‌گویند، علائم به صورت تدریجی و طی دو تا چهار سال بروز می‌کند. با پیشرفت بیماری مرحله دوم که همان مرحله میانی ـ متوسط است شروع می‌شود.

در این مرحله بسیاری از علائم در بیمار قابل تشخیص است و این مرحله شروع وابستگی وی به اطرافیانش خواهد بود.

معمولا طول مدت این مرحله دو تا ده سال است و بالاخره مرحله آخر یا مرحله نهایی ـ شدید که بیمار وابستگی کامل پیدا کرده و طول این مدت یک تا سه سال است.

بیماری آلزایمر علاوه بر علائم ذکر شده از طریق انجام تست‌های روانشناسی، آزمایش خون و سی‌تی‌اسکن قابل تشخیص است. (جام جم - ضمیمه سیب)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد