خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

وضعیت پوشش بیمه ای مبتلایان به بیماری آلزایمر ؛

 

دکتر معصومه صالحی، با اشاره به نامه نگاریهای انجمن آلزایمر ایران با مسؤولان امر اظهار داشت: نامه های جداگانه ای برای شورای ملی سالمندان، سازمان بهزیستی، مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه های رفاه و بهداشت نوشته و طی آن درخواست کرده ایم، بیماری آلزایمر در لیست بیماریهای خاص قرار بگیرد.  


مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، با تأکید بر اینکه انجمن هیچ بودجه مصوب و مشخصی ندارد، افزود: حمایتهای مالی انجمن از بیماران، فقط به واسطه کمکهایی است که از طریق افراد نیکوکار جمع آوری می شود.
اگر چه قصه مشکلات مالی و نبود امکانات منحصر به بیماران آلزایمری نمی شود، ولی به نظر می آید به دلیل بروز و ظهور این بیماری در ایام سالمندی باعث شده آن چنان که باید و شاید جریانات حمایتی از این بیماران جدی گرفته نشود.
دکتر هادی معتمدی، مدیر اسبق دفتر آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی در این باره به خبرنگار ما می گوید: متأسفانه قانونی برای حمایت از نوع بیماران وجود ندارد و بیشتر امور از طریق انجمنهای غیردولتی صورت می گیرد.
وی افزود: تنها بیماران روانی که دچار این بیماری نیز هستند در مجموع سازمان بهزیستی تحت پوشش حمایتهای سازمان قرار می گیرند.
عضو هیأت علمی دانشگاه بهزیستی در ادامه تصریح کرد: بیماران آلزایمری دچار مشکلات عدیده ای هستند که در صورت قرار گرفتن آن در مجموع بیماران خاص بیشتر مشکلات مرتفع خواهد شد.
دکتر معتمدی همچنین در خصوص موانع و دلایل قرار نگرفتن این بیماری در مجموعه بیماران خاص افزود: به دلیل آن که این بیماری در دوران سالمندی و به مدت چهار تا پنج سال بیشتر زمان نمی برد، بیشتر خانواده ها از بیماران خود مراقبت نمی نمایند.
اما وی در پایان این مسأله را نیز عنوان کرد که هیچ گاه به صورت جدی تحت پوشش قرار گرفتن بیماران آلزایمری پیگیری نشده است.
* آلزایمر؛ دلیل ابتلا هنوز مشخص نیست
اما آنچه که در این گزارش به عنوان مشکلات بیماران آلزایمری مورد بررسی قرار گرفته است، چه نوع بیماری است؟ آلزایمر، اگر چه هنوز منشأ آن ناشناخته باقی مانده و درمان ریشه کن کننده آن هم فعلاً در دسترس نیست، اما درمانهای موجود قادرند روی مسیر بیماری اثر کند و کنترل کننده داشته باشند.
دکتر مریم نوروزیان، متخصص مغز و اعصاب و عضو کمیته علمی انجمن آلزایمر ایران در این باره گفت: آلزایمر یک بیماری تحلیل برنده و پیش رونده قوای عقلانی سیستم عصبی انسان است.
عضو کمیته انجمن آلزایمر ایران افزود: دانشمندان علت دقیق این بیماری را نمی دانند طی این بیماری تغییرات متعددی در مغز بیمار رخ می دهد که باعث کوچک شدن مغز، از بین رفتن سلولهای مغزی می شود و به جای آن لکه های مختلف با اشکال خاصی به نام پلاکهای پیری می نشیند.
وی افزود: علت دیگر بیماری وجود کلافه های ظریف مارپیچی شکل در سلولهای مغزی است که در نهایت سلولهای سالم را از بین می برد.
دکتر نوروزیان گفت: علایم و نشانه های این بیماری متفاوت است، اما در کل مهمترین علایم آن اختلال حافظه پیش رونده است و بیشتر افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می دهد، البته افرادی هستند که در سنین 40 یا 50 سالگی هم گرفتار آلزایمر شده اند.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: تجویز برخی داروها می تواند در کند کردن پیشرفت بیماری و کنترل مسایل جانبی مؤثر باشد، به عنوان مثال تجویز آرام بخشها و ضد افسردگیها برای این بیماران می تواند به کاهش اضطراب و کنترل عصبانیت و یا بهبود بخشیدن به خلق، حالات و روحیه بیمار کمک کند.
در شرایطی که تعداد بیماران آلزایمر در کشورمان حدود 400 هزار نفر تخمین زده می شود، اما روند حمایتی در سالهای اخیر تغییر محسوسی نداشته است و این در حالی است که پیش بینی این آمار به احتساب روند رو به پیری جمعیت کشورمان زنگ خطر جدی در این زمینه محسوب می شود.
مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران در این باره با بیان اینکه هر هفت ثانیه یک نفر در دنیا مبتلا به آلزایمر می شود، گفت: متأسفانه  70 درصد شیوع این بیماری مربوط به کشورهای در حال توسعه و جهان سومی است.
صالحی افزود: معمولاً زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند و به طور متوسط زنان تا 6 درصد بیش از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
صالحی گفت: آلزایمر بیماری است که در اثر افزایش سن ایجاد می شود و معمولاً 6 تا 10 درصد افراد بالای 65 سال و حدود 50 درصد افراد بالای 85 سال به این اختلال ذهنی مبتلا می شوند.وی افزود: تخمین زده می شود که در حال حاضر 24/3 میلیون نفر در جهان مبتلا به آلزایمر هستند و هر سال 4/6 میلیون نفر به این تعداد اضافه می شود به طوری که پیش بینی می شود تا سال 2040 این رقم به 81/1 میلیون نفر خواهد رسید و این آمار آنچنان که باید مورد توجه مسؤولان قرار نمی گیرد.
مدیرکل دفتر بررسی آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این باره گفت: ظروف آلومینیومی باعث رسوب آلومینیوم در مغز انسان و بروز بیماری آلزایمر می شود.
سروش مدبری افزود: عنصر آلومینیوم به عنوان یکی از کم تحرک ترین عناصر به شمار می رود و همه جا رسوب می شود و تشکیل کلوئید می دهد.
وی در ادامه گفت: ترکیب آلومینیوم با ورود به بدن انسان ته نشین می شود و رسوب می کند به همین دلیل تحقیقات اخیر دانشمندان با مطالعات زمین پزشکی نشان داده است که رسوب آلومینیوم در مغز منجر به بروز بیماری آلزایمر در انسانها می شود.
مدیر کل دفتر بررسی آلودگی آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: عنصر آهن می تواند جایگزین خوبی برای آلومینیوم باشد به طوری که ظروف استیل به جای ظروف آلومینیومی کاربرد مفیدتری دارد.
مدبری ادامه داد: استیل از عنصر آهن تشکیل شده است و آهن یکی از عناصر اساسی در بدن انسان به شمار می رود که در انتقال اکسیژن و ترکیب هموگلوبین خون نقش مهمی دارد.
وی در ادامه گفت: متأسفانه در حال حاضر ظروف آلومینیومی در برخی از صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.
گزارش قدس از وضعیت پوشش بیمه ای مبتلایان به بیماری آلزایمر ؛
بیماران آلزایمری را فراموش نکنید!  


* مشکلی برای بیمه آلزایمری ها نیست
اما از سوی دیگر مدیرعامل بیمه خدمات درمانی در گفتگوی کوتاهی با خبرنگار ما در این باره اظهار داشت: هیچ گونه مشکل یا مانعی در روند تحت پوشش قرار گرفتن بیماران آلزایمری وجود ندارد.
دکتر رجایی افزود: روند تحت پوشش قرار گرفتن افراد در بیمه ها بدین شکل است که هر انجمن یا وزارتخانه ای باید با تعریف و تعیین مشخصات نوع بیمه مورد نیاز خود را به شورای عالی بیمه ارایه دهد تا در صورت تصویب تحت پوشش بیمه ای قرار بگیرد.
از سوی دیگر، رئیس انجمن مددکاری ایران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بیماران آلزایمری به دلیل آنکه جزو بیماران خاص قرار ندارند، مراقبت از آنها به خانواده ها سپرده شده است.
دکتر اقلیما افزود: با افزایش سن افراد در برخی موارد دچار از دست دادن حواس خود می شود که این یک جریان عادی است و نیازی به قرار گرفتن در مجموعه بیماران خاص ندارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر مشکلات ما در این زمینه بدین خاطر است که از جریان بیمه تنها بحث درمانی آن را مدنظر داریم، در حالی که اگر بیمه ها به شکلی معرفی و طراحی شوند که در زمان پیری و یا افراد دچار آلزایمر مشمول دریافت مستمری قرار بگیرند تا در این ایام مشکلاتشان برای خانواده ها کمتر شود. 
 

منبع:http://www.kozeh.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد