خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

تشخیص آلزایمر

تشخیص

بیماری آلزایمر یکی از عوامل دمانس یا خردسودگی است. علائم آن شامل از دست دادن حافظه، قضاوت و استدلال و تغییراتی در حالات و رفتار می باشد.
گاهی افراد به این علائم توجهی نمی کنند و تشخیص نمی دهند که چنین اختلالی وجود دارد. از آنجاکه علائم بتدریج ظاهر می شوند ممکن است که مدت طولانی جلب توجه ننمایند و اشتباها تصور شود این رفتارها بخشی از روند پیری است.

  

تشخیص :

بسیار حائز اهمیت است که اگر شاهد علائمی چون  ضعف  حافظه ،کاهش توانایی در قضاوت ،استدلال و انجام امور روزمره و تغییرات در حالات و رفتار خود و یا اطرافیانتان می باشید، به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمائید.

·         اهمیت تشخیص زود هنگام

 

·         بعضی از بیماری ها یا حالات ممکن است علائمی شبیه آلزایمر را ایجاد نمایند مانند:

o        افسردگی

o        بیماری های تیروئید و یا مشکلات قلبی

o        برخی عفونت ها

o        تداخلات داروئی

o        مصرف الکل

 

·         برای چه باید از تشخیص بیماری مطلع شد؟

شناختن ریشه های علائم به افراد کمک خواهد کرد که :

o        منشاء علائم رابشناسند.

o         مراقبت مناسب ، درمان و پشتیبانی لازم را دریافت کنند.

o         برای آینده برنامه ریزی کنند.

 

·         اتخاذ تشخیص طبی

تشخیص طبی از طریق مجموعه سنجش و ارزیابی دقیق و حذف دلایل احتمالی دیگر، انجام می گیرد. پزشکان معمولاً 80 تا 90 درصد اوقات می توانند  تشخیص صحیح داده، پزشک خانواده یا کلینیک حافظه  می توانند بهترین تشخیص را بدهند، ممکن است پزشک خانواده نظر دهد که بیمار باید به تعدادی  متخصص برای تشخیص نهایی مراجعه نماید.

 این افراد متخصص شامل روانشناس، روانکاو، متخصص مغز و اعصاب و سالمندان، پرستار، مددکار اجتماعی و متخصص کاردرمانی می شود. این متخصصین مشکلات ایجاد شده در حافظه، توانائی استدلال، تکلم و قضاوت و اثرات آن بر زندگی روزمره بیمار را بررسی می کنند.

 

    • روند تشخیص

با مراجعه به پزشک مغز و اعصاب، او بررسی های لازم را از طریق مکالمه با فرد، معاینه فیزیکی، تست حافظه و اسکن مغز انجام می دهد.

1.       بررسی تاریخچه شخصی

از فرد مبتلا،‌ افراد خانواده ویا دوستان او در مورد علائم بیماری در زمان حال و گذشته سئوالاتی خواهد شد. همچنین در مورد بیماریهای گذشته شخص، سابقه پزشکی و روحی روانی خانواده سئوالاتی مطرح میشود.

2.       مکالمه با فرد

در این قسمت ، شخص را از نظر درک زمان و مکان و همچنین حافظه و محاسبات ساده، بررسی می کنند . این تمرینات شامل بیاد آوردن لغات ، اجسام ، نقاشی کردن ، دیکته و سئوالاتی چون ( الان چه سال ، ماه و روزی است ) می شود.

3.       معاینه فیزیکی

برای رسیدن به تشخیص نهائی ، یک معاینه کامل پزشکی ضروری است . بدین منظور پزشک احتمال وجود بیماری های: قلب، ریه، کبد، کلیه ، تیروئید که می توانند علائمی مشابه بیماری آلزایمر ایجاد کنند را بررسی می کند. سیستم عصبی هم بررسی می شود تا اطمینان کامل حاصل گردد که سایر امراض عصبی باعث این اختلالات نمی باشد. به همین منظور پزشک آزمایشهائی بر روی قدرت، کشیدگی و هماهنگی ماهیچه ها، حرکات چشم، تکلم و حسها انجام می دهد.

4.       آزمایش ها و بررسی های پاراکلینیک

آزمایش کامل خون ، جهت ردیابی ناراحتی هائی چون کم خونی ، مرض قند، تیروئید و یا عفونت که می توانند علائمی مشابه داشته باشند انجام می گیرد. سایر آزمایشها مانند EEG ( نو ار مغزی ) سی تی اسکن ،P E T  و  SPECT و  MRI   مغز می باشد، که با تشخیص و دستور پزشک متخصص انجام خواهد شد، می‌توانند در پیدا کردن منشاء علایم کمک نمایند.

 

     ·         سنجش حافظه

 مشاور با استفاده از تست های موجود می تواند وضعیت حافظه فرد را ارزیابی کرده و انواع مشکلات (دمانس، افسردگی ، اضطراب و ...) را تشخیص داده و در صورت نیاز جهت انجام مراحل بعدی تشخیصی به پزشک متخصص ارجاع دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد