خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

مددکاری درآلزایمر

مددکاری حرفه ای است مبتنی بر علم و هنر و مهارت که در آن سعی میشود که مددجو( فرد یا گروه یا جامعه ) مشکل خود را شناخته و به تواناییهای خود پی برده و با استفاده از منابع و امکانات موجود در جهت حل مشکل خود برآید.

  

مددکار اجتماعی با بهره گیری از توان علمی-حرفه ای خویش سعی دارد تا خانواده ها و بیماران نسبت به موقعیت و شرایط خود بینش روشنی پیدا کنند ابتدا آن شرایط را به عنوان یک واقعیت بپذیرند و سپس در صورت امکان برای تغییر آن تلاش نمایند. در واقع مددکار اجتماعی به افراد- گروهها و جوامع کمک می کند تا بهترین راه را برای پیشرفت رضایتبخش خویش بدست آورند – با محیط سازگار و هماهنگ شوند و از زندگی خود لذت ببرند بدون آنکه بالاجبار تسلیم محیط پیرامون خود شوند.

تاثیرات بیماری آلزایمر بر خانواده از جنبه های عاطفی- اجتماعی –اقتصادی قابل بررسی می باشد.

انکار واقعیت از سوی بیمار و خانواده- عدم پذیرش بیماری از سوی عزیزان- احساس گناه و فداشدن زندگی و آمال و آرزوها از سوی مراقب اصلی- اختلال در روابط خانوادگی به خاطر حضور شخص بیمار و ... از جمله مهمترین تاثیرات عاطفی بر روی خانواده می باشند.

از سوی دیگر به واسطه ی حضور فرد مبتلا به بیماری آلزایمر- ارتباطات اجتماعی و خانوادگی و یا شرکت در مهمانی- تفریحات و فعالیتهای اجتماعی خانواده ها دچار اختلال جدی می شود. همچنین مراقبتهای پزشکی –درمانی و توانبخشی مورد نیاز به طور جدی بر هزینه های اقتصادی خانواده تاثیرمی گذارد.

در این میان نقش مشاوره و آموزش خانواده و توانبخشی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر بسیار حیاتی است تا بتوانند خود را با موقعیت جدید منطبق ساخته و کنترل زندگی خود را در چنین شرایطی به راحتی دردست گیرند. بسیاری از خانواده ها هیچگونه آگاهی و تجربه ی قبلی در این زمینه ندارند و بر این اساس مددکار اجتماعی در این زمان می تواند بهترین یار و همراه خانواده و فرد مبتلا  باشد.

در این میان آنچه برای مددکار اهمیت دارد کوتاه کردن فاصله ی زمانی بین آگاهی از شرایط فرد مبتلا و پذیزش این واقعیت برای خانواده ی او می باشد. در این مرحله درک احساسات و عواطف خانواده و همدلی و همراهی با آنان و کمک به پذیرش شرایط جدید و آموزش جهت برقراری ارتباط صحیح با فرد مبتلا به آلزایمر اولین و مهمترین گام می باشد که این کار در انجمن آلزایمر توسط مددکار اجتماعی صورت می گیرد.

مشاوره با خانواده باید در مرحله ی نخستین بیماری آلزایمر آغاز شود ،زیرا در این مرحله نقش خانواده در تسریع برنامه ی درمان و توانبخشی و تا حدودی به تعویق انداختن پیشرفت بیماری بااهمیت است. اما به هرحال در کلیه مراحل بیماری آلزایمر مددکار اجتماعی نقش خود را حفظ نموده و سعی می شود که در این مرحله پس از انجام مصاحبه ی اولیه با بیمار و خانواده ،در صورت لزوم وقت ویزیت پزشک متخصص ارائه و یا مراقب بیمار به روانشناس ارجاع داده شود و در صورت تمایل نیز جهت شرکت در کلاس های آموزش گروهی مراقبین معرفی گردد.

مددکار اجتماعی در انجمن آلزایمر ایران با سه گروه در ارتباط می باشد:

1-      بیمار مبتلا به آلزایمر: ارتباط با بیمار مبتلا به آلزایمر معمولا در مراحل خفیف بیماری صورت می گیرد که بیمار خود شخصا به انجمن مراجعه نموده و درخواست همیاری و آموزش دارد. در این مرحله مددکار اجتماعی ابتدا دیدگاه روشنی از بیماری آلزایمر به مددجو ارائه می دهد. در مراحل متوسط و شدید بیماری آلزایمر، دیگر ارتباط با بیمار آلزایمر مقدور نیست زیرا بیمار درک درستی از مشاوره ی ارائه شده ندارد.

2-      خانواده بیمار و مراقب اصلی : در این مسیر ابتدا به مراقب اصلی بیمار، شرح مختصری در مورد بیماری آلزایمر، جهت پذیرش بهتر شرایط بیمارش ارائه می گردد و پس از بررسی بیمار موردنظر، مشاوره و آموزش به خانواده وی به صورت فردی آغاز می گردد.

3-      افراد در معرض خطر (سالمندان): که نگرانی از شرایط کنونی خود دارند جهت مشاوره مراجعه نموده و در صورت وجود علائم هشداردهنده آلزایمر در ایشان، وقت ویزیت پزشک یا تست حافظه جهت تشخیص بیماری آلزایمر ارائه می شود.

بخش مددکاری

·         فعالیت های مددکاری در انجمن آلزایمر :

1.       مشاوره اولیه

2.       تشکیل پرونده

3.       ارجاع به پزشک و روانشناس در انجمن و یا سایر مراکز و سازمانهای ذی ربط در صورت لزوم

4.       شناسایی و بررسی مشکلات فردی و خانوادگی بیماران و تلاش برای حل آنها

5.       ارجاع به کلاس های گروه درمانی مراقبین جهت دریافت آموزش و ارتقاء کیفیت زندگی ایشان

6.       بازدید از منزل بیماران جهت ارائه مشاوره و آموزش و درصورت نیاز ارجاع به مراکز ذی ربط

7.       معرفی بیمارانی که در مراحل خفیف بیماری آلزایمر می باشند به مراکز توانبخشی قاصدک جهت کنترل بیماری ایشان با اجرای برنامه های توانبخشی

8.       شناسایی خانواده های نیازمند به حمایت مالی و داروئی و در صورت امکان توزیع پوشک و دارو به ایشان

9.       پیگیری وضعیت بیماران هرچند وقت یک بار از طریق تماس تلفنی با ایشان

10.   پیگیری مداوم وضعیت بیماران حاضر در مرکز توانبخشی قاصدک و برقراری ارتباط با خانواده های ایشان درصورت لزوم

11.   ارتباط با مراکز علمی همچون دانشگاههای علامه طباطبائی ، شاهد، آزاد برای گذراندن دوره کارآموزی دانشجویان در طول ترم تحصیلی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد