خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

روزچهانی آلزایمر

رئیس انجمن آلزایمر ایران گفت: آلزایمر معمولا در افراد سالمند بروز می کند اما جامعه نسبت به این بیماری اطلاع چندانی ندارد. افراد افسرده و آنهایی که کمتر از مغز خود کار می‌کشند در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند.

معصومه صالحی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مردم و خانواده بیماران مبتلا به آلزایمر شناخت چندانی نسبت به بیماری آلزایمر ندارند که آموزش نحوه مراقبت از بیمار برای ارتقای کیفیت زندگی و جلوگیری از افسردگی و فرسودگی خانواده بیمار بسیار موثر است.
  
وی ادامه داد: انجمن آلزایمر کلاس‌های 6 هفته‌ای را برای خانواده و مراقبین مبتلا به آلزایمر برگزار می‌کند و بسته‌های آموزشی با سرفصل شناخت بیماری و راه‌های مواجهه با آن را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

رئیس انجمن آلزایمر ایران آگاهی و شناخت کم خانواده نسبت به آلزایمر را یکی از مشکلات پیش روی جامعه برشمرد و افزود: آلزایمر از جمله بیماری‌های وابسته به سن است که در دنیا افراد بالای 65 سال و در ایران افراد بالای 60 سال به آن مبتلا می‌شوند اما ژنتیک هم 25 تا 30 درصد در بروز این بیماری دخیل است.

صالحی تاکید کرد: دمانس یا زوال عقل که بر اثر ضربه به سر،‌سکته‌های مغزی ایجاد می‌شود به نوعی آلزایمر است و افراد باید مراقب ضربه‌هایی که ممکن است به سر وارد شود باشند.

وی به چالش کشیدن و فعال نگه داشتن مغز را یکی راه‌های پیشگیری از آلزایمر دانست و افزود: معمولاً افراد تحصیلکرده و آنهایی که بیشتر از مغز خود کار می‌کشند کمتر به این عارضه مبتلا می‌شوند چون افزایش اطلاعات علمی ارتباط بین سیناپس‌های مغز را بیشتر می‌کند.

ورزش و تحرک عامل دیگری است که صالحی برای پیشگیری از آلزایمر بر آن تاکید کرد و گفت: ورزش و تحرک سبب می‌شود که خون رسانی به اندام‌ها از جمله مغز بهتر انجام شود و سلول‌ها دیرتر فرسوده شوند.

وی افزود: خوردن غذاهای سرخ کرده،‌فست فودها و روغن اشباع برای مغز مضر هستند که باید روش غذایی را تغییر داد و بیشتر از میوه و سبزیجات تازه استفاده کرد. ماهی حاوی امگا 3 و تقویت کننده مغز است که ترجیحا هفته‌ای یکبار در دستور غذایی خانوارها قرار گیرد.

به گفته صالحی از آنجایی که گوشت قرمز سبب بالا رفتن کلسترول و مشکلات عروقی می‌شود بهتر است گوشت سفید را بیشتر استفاده کنیم.

وی گفت: افسردگی از عامل تشدید کننده آلزایمر است که حضور در اجتماع و داشتن فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند در این راه بسیار کمک کننده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد