خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

فقدان مدل ارجاع و مراکز جامع توانبخشی از مشکلات حوزه توانبخشی است

رئیس پیشین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به مشکلات حوزه توانبخشی گفت: فقدان مدل ارجاع و مراکز جامع توانبخشی، از مشکلات حوزه توانبخشی است.

محمدتقی جغتایی رئیس پیشین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: حوزه توانبخشی در ایران با مشکلاتی روبه‌روست که مهمترین آنها فاصله بین سطح دوم و سوم خدمات یعنی درمان و توانبخشی، فقدان مدل ارجاع و مراکز جامع توانبخشی است.

وی تصریح کرد: چنانچه فردی سکته مغزی کرده باشد، مدل و فرایندی برای ارجاع وی از بخش درمان به بخش توانبخشی نداریم و اگر هم این سیستم ارجاع وجود داشته باشد، مراکز توانبخشی که به صورت جامع خدمات‌رسانی کنند، وجود ندارد.

جغتایی تصریح کرد: برای بیماری که توانایی حرکت ندارد و باید جابه‌جا شود حضور یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، فیزیوتراپ، گفتار درمانگر و نورولوژیست الزامی است.

رئیس پیشین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: در بین بیماران نیازمند خدمات توانبخشی، برخی نیازمند بستری هستند که اصطلاحاً به این گونه مراکز توانبخشی، بیمارستان توانبخشی می‌گویند که متأسفانه در این عرصه ضعیف هستیم و تنها دو بیمارستان توانبخشی وجود دارد.

وی، فقدان نظام ثبت اطلاعات توانبخشی را مشکل دیگر حوزه توانبخشی دانست و گفت: متأسفانه در ایران مطالعات کشوری صورت نگرفته است و کم و کیف بیماران توانبخشی مشخص نیست.

جغتایی گفت: علی‌رغم اینکه اقدامات پیشگیرانه و درمانی خوبی در ایران صورت گرفته است و بروز بیماری‌های واگیردار و ناتوان‌کننده کاهش یافته است، افراد کم‌توان کاهش نیافته‌اند چرا که جمعیت سالمند با توجه به افزایش امید به زندگی افزایش یافته‌ است در نتیجه محدودیت‌های این افراد و لزوم خدمات توانبخشی بیشتر می‌شود.

رئیس پیشین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، زنده ماندن کودکانی که دچار معلولیت‌های بدو تولد هستند را از دیگر علل افزایش افراد ناتوان برشمرد و گفت:‌ با توجه به افزایش سطح بهداشت و پیشرفت علم پزشکی، کودکانی که پیش از این به عللی همچون معلولیت جسمی و ذهنی جان خود را از دست می‌دادند، امروزه زنده می‌مانند و نیازمند خدمات توانبخشی هستند.

وی افزود: سبک زندگی و صنعتی شدن و حوادث و سوانح ناشی از آن نیز یکی دیگر از علل افزایش افراد کم‌توان در جامعه است.

جغتایی تأکید کرد: با توجه به عوامل ذکر شده به نظر می‌رسد موضوع توانبخشی باید همزمان با گسترش خدمات پیشگیری و بهداشتی پیگیری شود و در اولویت قرار داشته باشد ولی به نظر می‌رسد اکنون این موضوع در اولویت قرار ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد