خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)
خانه سالمندان محسنی اراک    (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

خانه سالمندان محسنی اراک (انجمن آلزایمراستان مرکزی)

گزارش ازانجمن آلزایمرخیریه امام جواد(ع) استان مرکزی حامی سالمندان آلزایمری ،بیماران روانی مزمن ،فرزندان بی سرپرست دختروپسر(ایتام)

هاشمی: یکی از دردهای بزرگ مردم در سلامت "توانبخشی" است

خبرگزاری تسنیم: وزیر بهداشت گفت: با اشاره به اینکه یکی از دردهای بزرگ مردم در سلامت "توانبخشی" است، گفت: حقوق مردم به خصوص بعد از دریافت خدمات درمانی مغفول مانده است.

به گزارش سلامت خبرگزاری تسنیم ، سید حسن هاشمی در سومین کنگره آموزش بیمار و خود مراقبتی اظهار داشت: یکی از موارد مهم سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، توانمندسازی جامعه برای مقابله با بیماری‌هاست.

  

ضرورت اقدام جدی در حوزه توانمندسازی

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت توانمندسازی افراد در همه زمینه ها از جمله بیماری ها گفت: در حوزه توانمند سازی مردم اقدامات پراکنده زیادی انجام داده ایم ولی به طور جمعی و در جامعه پزشکی آنچنان که شایسته است در این حوزه اقدام نکرده ایم.

وی برگزاری این کنگره را مقدمه و شروعی برای توجه جدی به توانمندسازی مردم عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این کنگره احترام به بیمار و حقوق بیماران است و قطعاً برگزاری این کنگره برکات زیادی خواهد داشت.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که همواره پیشگیری مقدم بر درمان است، گفت: اگر به پیشگیری توجه نکنیم از عهده هزینه های درمان در درازمدت برنخواهیم آمد.

هاشمی در ادامه به نقش انجمن‌های علمی در حوزه توانمندسازی افراد تاکید کرد و گفت: ضروری است انجمن‌های علمی به عرصه بهداشت و پیشگیری ورود جدی تری داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه در دنیای امروز بسیاری از این گونه خدمات را انجمن ها و یا مراکز ارائه کننده خدمت انجام می دهند، گفت: آنها در رقابت با هم تلاش  می کنند تا مردم را توانمند سازند.

ضرورت عزم ملی و همکاری های بین بخشی برای توانمندسازی مردم

هاشمی در ادامه با تاکید بر ضرورت عزم ملی برای توانمندسازی مردم، به نقش همکاری های بین بخشی اشاره کرد و گفت: وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی از جمله فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی ، نیرو، نفت، راه و شهرسازی و صدا و سیما می‌توانند در امر پیشگیری از بیماری‌ها بسیار موثر باشند.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان این که متاسفانه کشور ما جوان ترین نیروهای خود را در تصادفات جاده ای از دست می‌دهد، گفت: متاسفانه سالانه 18 هزار نفر در کشور جان خود را بر اثر حوادث و تصادفات از دست می‌دهند.

جزیره ای عمل نکنیم

هاشمی همچنین در خصوص مضرات مصرف روغن، نمک و شکر نیز گفت: در این زمینه‌ها نیز نقش حاکمیت و دولت مهم است و نباید در این زمینه به صورت جزیره ای عمل کنیم بلکه باید علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های سازمان های مردم نهاد و برگزاری کمپین‌ها، برای آموزش و ارتقاء سلامت مردم، دولت و حاکمیت نیز قدم‌های موثری را در این خصوص بردارند و نباید همه انتظارات از مردم باشد.

وزیر بهداشت همچنین گفت: در بخش بیماری‌ها، حقوق مردم به خصوص بعد از دریافت خدمات درمانی مغفول مانده است و باید در این خصوص فکر اساسی کرد.

وی نقش بیمه‌ها را در این حوزه بسیار موثر عنوان کرد و گفت: بیمه‌ها خریدار خدمت هستند و باید بحث آموزش نیز بخشی از بسته خدمتی آنان باشد.

توانبخشی، یکی از مشکلات بزرگ مردم

وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از دردهای بزرگ مردم در سلامت "توانبخشی" است، گفت: آنچه که وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی به عنوان متولی این کار ارائه می‌دهند، در مقایسه با نیاز مردم در حوزه توانبخشی بسیار ناچیز است.

هاشمی با تاکید بر نقش همه گروه‌های پزشکی در حوزه توانبخشی گفت: بسیاری از افرادی که خدمات درمانی دریافت می‌کنند و یا عمل‌های سنگین جراحی بر روی آنان انجام شده است، به دلیل عدم برخورداری از امکانات توانبخشی از زندگی عادی و متعارف محروم هستند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که انجمن‌ها و مراکز علمی و همچنین دولت و مجلس برای توانمندسازی مردم و مراقبت از آنها برنامه جدی داشته باشند و قدم‌های موثرتری نسبت به گذشته بردارند.

با آگاهی بخشی به مردم از مضرات کالاهای آسیب رسان پیشگیری کنیم

وزیر بهداشت همچنین به موضوع کالاهای آسیب رسان به سلامت اشاره کرد و گفت: با آگاهی بخشی و از سویی وضع تعرفه‌های جدی و بازدارنده می‌توانیم میزان مصرف این نوع کالاها را کاهش دهیم.

وی همچنین گفت: قوانین ما به نوعی بازدارنده نیستند و ما هنوز در زمینه سیگار و دخانیات موفق نشده ایم و باید در کنار آگاهی بخشی مردم از مضرات مصرف سیگار با وضع عوارض بازدارنده، مصرف دخانیات را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت آموزش و ارتقاء سلامت را شغل انبیاء و معلمی عنوان کرد و گفت: معلمی و آموزش عامه مردم در پیشگیری از بیماری‌ها بسیار موثر است.

وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با ارائه اطلاعات و آموزش‌های لازم به مردم بکوشیم تا آنها در مراقبت از خود جدی باشند و کمتر بیمار شوند تا همانطور که ملتی غیور داریم ملتی سالم نیز داشته باشیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد